İlahiyat Akreditasyon
FAKÜLTEMİZDE HAZİRAN AYI PROGRAM AKREDİTASYON HAZIRLIK DEĞERLENDİRMELERİ YAPILDI
İlahiyat Fakültesi     147 Okunma
05/06/2024
TARİHÇE
9 Okunma
31/05/2024

Akreditasyon

2023-20234 eğitim öğretim yılının bütün öğrencilerimiz için hayırlı, faydalı ve başarılı geçmesini temenni ediyorum. Siz kıymetli öğrencilerimizin yetişmesinde büyük emekleri olan saygıdeğer hocalarımıza ve mesai arkadaşlarımıza yeni dönemde kolaylıklar ve muvaffakiyetler diliyorum.

Kırklareli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi; 02/11/2009 tarih ve 2009/15546 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile kurulmuş, Dekan ataması kuruluş üzerinden uzun bir aranın geçmesinden sonra 27 Haziran 2013 tarihinde yapılmıştır. İlahiyat Fakültesi bünyesinde, Temel İslam Bilimleri Bölümü, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü ile İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü olmak üzere üç ana bölüm bulunmaktadır. Bu üç bölümden alınan derslerde başarılı olan öğrencilere İlahiyat Diploması verilmektedir. Fakültemizde öğretime 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında başlanmış olup 2017-2018 döneminden itibaren formasyon eğitimi program kapsamına alınmıştır. Açılışla birlikte öğretim isteğe bağlı Arapça Hazırlık Sınıfı ile yürütülmekte iken 2018-2019 ders yılında Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıfına geçilmiştir. Fakültemiz, bir yandan din bilimleri ile ilgili akademik çalışmalara katkı sağlama doğrultusunda bilimsel araştırmalar yapmayı diğer yandan toplumsal değerlere saygılı mesleki açıdan yetkin, yabancı dil ve teknoloji kullanma becerilerine sahip öğretmen adayları ve diyanet görevlileri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Ülkemizin milli birlik ve beraberliğini sağlamada dinin önem ve değerini bilen, geçmişte olduğu gibi farklı kesimlerin bir arada yaşama kültürüne katkıda bulunacak, ahlaki erdemler konusunda topluma rehberlik edebilecek bireyler yetiştirmek önceliğimizdir. Grup çalışmasını önceleyen yönetim anlayışımız ve her türlü fedakarlığı yapmaya gönüllü öğretim kadromuzla toplumun kendisinden beklediği görevin bilincinde sürekli gelişen bir fakülte olmayı hedeflemekteyiz. Kırklareli merkeze bağlı Kavaklı Beldesindeki eski yerleşkesinde 2014-2015 ders yılında faaliyete başlayan Fakültemiz çalışmalarını 2020-2021 ders yılından itibaren Kayalı Kampüsündeki modern derslik ve anfilerde sürdürmeye başlamıştır.

Dr.Öğr.Üyesi Feim GASHİ

Dr.Öğr.Üyesi Feim GASHİ

İlahiyat Akreditasyon

Başkan/Temsilci

Dr.Öğr.Üyesi M.Bilal YAMAK

Dr.Öğr.Üyesi M.Bilal YAMAK

İlahiyat Akreditasyon

Üye

Dr.Öğr.Üyesi Muhammet Emin YILDIRIM

Dr.Öğr.Üyesi Muhammet Emin YILDIRIM

İlahiyat Akreditasyon

Üye

Arş.Gör.Tayfur YURDANUR

Arş.Gör.Tayfur YURDANUR

İlahiyat Akreditasyon

Üye

Ertuğrul CEYLAN

Ertuğrul CEYLAN

İlahiyat Akreditasyon

Raportör Üye

İLAHİYAT AKREDİTASYON AJANSI (İAA) LİSANS PROGRAMLARI DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ (Sürüm 1.0) İAA İlahiyat Akreditasyon Ajansı iaa.org.tr iletisim@iaa.org.tr Tel/Faks: 0 274 265 23 65 2 İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 İAA LİSANS PROGRAMLARI DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ GİRİŞ ................................................................................................................................ 3 TANIMLAR ..................................................................................................................... 3 ÖLÇÜTLER ..................................................................................................................... 3 Ölçüt 1 .............................................................................................................................. 3 Program Öğretim Amaçları .............................................................................................. 3 Ölçüt 2 .............................................................................................................................. 4 Program Çıktıları .............................................................................................................. 4 Ölçüt 3 .............................................................................................................................. 5 Öğrenciler ......................................................................................................................... 5 Ölçüt 4 .............................................................................................................................. 6 Müfredat ........................................................................................................................... 6 Ölçüt 5 .............................................................................................................................. 6 Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme ................................................ 6 Ölçüt 6 .............................................................................................................................. 7 Öğretim Kadrosu .............................................................................................................. 7 Ölçüt 7 .............................................................................................................................. 7 Altyapı, Kurum Desteği ve Mali Kaynaklar ..................................................................... 7 Ölçüt 8 .............................................................................................................................. 8 Yönetim Yapısı ve Karar Alma Süreçleri......................................................................... 8 Ölçüt 9 .............................................................................................................................. 8 Sürekli İyileştirme ............................................................................................................ 8 Ölçüt 10 ............................................................................................................................ 9 Programa Özgü Ölçütler ................................................................................................... 9 GİRİŞ Bu ölçütlerin amacı, en az 8 yarıyıl ya da 240 AKTS Kredisinden oluşan lisans düzeyindeki İlahiyat ve dengi programların, paydaşların beklentilerini karşılamak üzere kalite güvencesini sağlamak ve bu programların sürekli iyileştirilmesini desteklemektir. İlahiyat ve dengi programların değerlendirilmesi için başvuruda bulunan yükseköğretim kurumu, söz konusu programların bu belgede yer alan ölçütleri yerine getirdiğini ispatlamakla yükümlüdür. TANIMLAR İAA ölçütleri temel alınarak yapılan değerlendirmeler aşağıdaki tanımlarla tutarlı olması gerekmektedir. I. Program Öğretim Amaçları: Program mezunlarının yakın bir gelecekte sahip olmaları istenen kariyer hedeflerini ve mesleki beklentilerini tanımlayan genel ifadeler II. Program Çıktıları: Öğrencilerin programdan mezun oluncaya kadar kazanmaları gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlayan ifadeler. III. Ölçme: Program öğretim amaçları ve program çıktılarına erişim düzeylerini tespit etmek üzere çeşitli yöntemler kullanılarak elde edilen veri ve kanıt tanımlama, toplama ve düzenleme süreci. IV. Değerlendirme: Ölçmeler sonucu elde edilen verilerin ve kanıtların çeşitli yöntemler kullanılarak yorumlanması süreci. Değerlendirme süreci, program öğretim amaçlarına ve program çıktılarına erişim düzeylerini vermeli ve programı iyileştirmek üzere alınacak kararlar ve yürütülecek eylemlerde kullanılmalıdır. V. Kredi: Bir kredi, yarıyıl boyunca her hafta düzenli olarak verilen bir saatlik (50 dk.) teorik dersin ya da yapılan iki veya üç saatlik uygulama çalışmalarının öğretim yüküne eşdeğerdir. VI. AKTS Kredisi: Avrupa Kredi Transfer Sisteminde tanımlanan kredi. VII. TYYÇ: Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ÖLÇÜTLER Ölçüt 1 Program Öğretim Amaçları 1.1. Değerlendirilecek her program için program mezunlarının yakın bir gelecekte erişmeleri istenen kariyer hedeflerini ve mesleki beklentilerini tanımlayan genel ifadeleri içeren program öğretim amaçlarından oluşmalıdır. İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 3 4 İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 Bu amaçlar; (a) Kurumun, fakültenin ve programın özgörevleriyle uyumlu olmalıdır. (b) Programın iç ve dış paydaşlarının ihtiyaçları dikkate alınarak tespit edilmelidir. (c) Kolayca erişilebilecek şekilde yayımlanmış olmalıdır. (d) Programın iç ve dış paydaşlarının gereksinimleri doğrultusunda uygun aralıklarla güncellenmelidir. 1.3. Öğretim amaçlarına ulaşıldığını belirlemek ve belgelemek için kullanılan bir ölçme ve değerlendirme süreci kurulmuş ve işletiliyor olmalıdır. Bu süreç yardımıyla program eğitim amaçlarına ulaşıldığı kanıtlanmalıdır. Ölçüt 2 Program Çıktıları 2.1. Program çıktıları, TYYÇ ile uyumlu olmalı; program öğretim amaçlarına ulaşabilmek için gerekli bilgi, beceri ve yetkinliklerin tümünü kapsamalı ve aşağıdaki tabloda sıralanan çıktıları içerecek biçimde tanımlanmalıdır. Programlar, öğretim amaçlarıyla tutarlı olmak koşuluyla, kendilerine özgü ek çıktılar tanımlayabilirler. Tablo-1 İAA Çıktıları Ç1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. Ç2 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve bilişim teknolojilerinden etkin bir şekilde yararlanır. Ç3 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz, sentez ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. Ç4 Bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altındakilerin kişisel ve mesleki alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. Ç5 Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü/yazılı etkin iletişim/hitabet kurma ve anlatım becerisine sahiptir. Ç6 Kendini motive edebilme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, zaman yönetimi, kendini sürekli yenileme becerisi ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. Ç7 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda davranır, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. Uzmanlık bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle bilimsel ve ahlaki değerlere uygun olarak kullanır. Ç8 Ç9 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. Bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. Ç10 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum ve analiz yapar. 2.2. Program çıktılarının gerçekleştirilme düzeyini dönemsel olarak belirlemek ve belgelemek için kullanılan bir ölçme ve değerlendirme süreci oluşturulmuş ve işletiliyor olmalıdır. 2.3. Mezuniyet aşamasına gelmiş öğrencilerin program çıktılarını sağladıklarını kanıtlamak için izleme yöntemleri uygulanmalıdır. Ölçüt 3 Öğrenciler Bir İlahiyat ve dengi programın değerlendirilmesinde, öğrencilerin niteliği, gelişimi ve başarıları önemlidir. Bu nedenle: 3.1. Programa kabul edilen öğrenciler, programın kazandırmayı hedeflediği çıktıları (bilgi, beceri ve yetkinlikleri) öngörülen sürede edinebilecek altyapıya sahip olmalıdırlar. Öğrencilerin kabulünde göz önüne alınan göstergeler izlenmeli ve bunların yıllara göre değişimi değerlendirilmelidir. 3.2. Yatay ve dikey geçişle öğrenci kabulü, çift anadal, yandal ve öğrenci değişimi için ayrıntılı politikalar tanımlanmış ve uygulanıyor olmalıdır. 3.3. Kurum ve/veya program öğrenci hareketliliğini teşvik ve temin edecek önlemler almalıdır. 3.4. Öğrencilerin ders ve kariyer planlamalarını yönlendirecek danışmanlık hizmeti verilmeli ve bu hizmetlerde engelli öğrencilerin ihtiyaçları da tespit edilmeli ve giderilmelidir. İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 5 3.5. Öğrencilerin program kapsamındaki tüm dersleri ve diğer etkinliklerdeki başarıları şeffaf, adil ve tutarlı yöntemlerle ölçülmeli ve değerlendirilmelidir. 3.6. Öğrenci memnuniyetinin değerlendirilmesi yapılmalı, sonuçlarının ilgili birim ve bireylere geri dönüşümü sağlanmalıdır. 3.7. Öğrencilerin mezuniyetlerine karar verebilmek için, programın gerektirdiği tüm koşulların yerine getirildiğini belirleyecek güvenilir yöntemler geliştirilmiş ve uygulanıyor olmalıdır. Ölçüt 4 Müfredat 4.1. Programın; öğretim amaçları, program çıktıları ve programa özgü çıktılarını destekleyen bir müfredatı olmalıdır. 4.2. Müfredatın uygulanmasında kullanılacak öğretim yöntemleri, istenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri öğrencilere kazandırılmasını temin edebilmelidir. 4.3. Müfredatın öngörüldüğü biçimde uygulanmasını güvence altına alacak ve sürekli gelişimini sağlayacak bir yönetim sistemi bulunmalıdır. 4.4. Müfredat, öğrencileri derslerde edindikleri bilgi, beceri ve yetkinlikleri kullanacakları, ilgili alan yeterliliklerini ve gerçekçi koşulları/kısıtları (ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi) içerecek bilgi ve deneyimle çalıştığı alanda uygulamaya hazır hale getirmelidir. Ölçüt 5 Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme Program, öğrenim sürecini öğrencilerin aktif rol almalarını teşvik edecek şekilde yürütmelidir. Öğrencilerin başarı ölçme ve değerlendirilmesi de bu yaklaşımı yansıtmalıdır. 5.1. Programın öğrenci merkezli öğrenme, öğretme ve değerlendirme politikası olmalıdır. 5.2. AKTS değerleri ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yüküne dayalı olarak belirlenmelidir. 5.3. Programın öğrencilere mesleki deneyim kazandırmak için tanımlı süreçleri bulunmalıdır. 5.4. Öğrenci şikâyetlerini alma ve çözme yönünde programın tanımlı mekanizmaları İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 6 olmalıdır. Ölçüt 6 Öğretim Kadrosu 6.1. Öğretim kadrosu, yeterli akademik düzeye sahip ve programın ihtiyaçlarını karşılayacak sayıda olmalı; programın etkin bir şekilde sürdürülmesini, değerlendirilmesini ve geliştirilmesini sağlamalı; alan paydaşlarıyla, mesleki ve sivil kuruluşlarla ilişkileri sürdürebilecek nitelikte olmalıdır. 6.2. Öğretim elemanları, öğretim programlarının yürütülmesinin yanında, bilimsel araştırma yapma, öğrenci danışmanlık ve rehberliği, üniversiteye hizmet ve topluma yönelik din hizmetlerinin yerine getirilmesi gibi konularda etkin olmalıdır. 6.3. Atama ve yükseltme yöntemleri var ve uygulanıyor olmalıdır. 6.4. Öğretim hizmetlerine destek olarak dışarıdan alınacak bireylerde gerekli yeterlilik şartı aranmalıdır. 6.5. Programın öğretim elemanlarına yönelik tanımlı hizmetiçi eğitim süreçleri olmalıdır. Ölçüt 7 Altyapı, Kurum Desteği ve Mali Kaynaklar 7.1. Sınıflar, kütüphane, laboratuvarlar, atölyeler ve gerekli donanım, öğretim amaçlarına ve program çıktılarına ulaşmak için yeterli olmalıdır. Bilgisayar ve bilişim altyapıları, programın öğretim amaçlarını destekleyecek doğrultuda tasarlanmalıdır. 7.2. Öğrencilerin ders veya alan dışı sosyal ve kültürel gereksinimlerini karşılayan, mesleki faaliyetlere ortam oluşturarak mesleki gelişimlerini destekleyen ve öğrenci öğretim elemanı ilişkilerini canlı tutan uygun altyapı var olmalıdır. 7.3. Öğrencilerin öğrenim ve yaşam ortamlarında gerekli güvenlik altyapı önlemleri alınmış olmalıdır. 7.4. Engelliler için altyapı düzenlemesi yapılmış olmalıdır. 7.5. Üniversitenin idari desteği, yapıcı liderliği, parasal kaynaklar ve bunların dağıtımında izlenen strateji, programın kalitesini ve sürdürülebilmesini sağlayacak düzeyde olmalıdır. 7.6. Kaynaklar, öğretim kadrosunun niteliklerini geliştirecek, destekleyecek yeterliliğe sahip olmalıdır. Mevcut nitelikli öğretim kadrosunu bünyesinde tutacak, tercih edilme İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 7 oranını artıracak ve talep oluşturacak, akademik gelişiminin sürdürülmesini sağlayacak yeterlilikte olmalıdır. 7.7. Program için gereken altyapıyı temin etmeye, bakımını yapmaya ve işletmeye yetecek mali kaynak sağlanmalıdır. 7.8. Program gereksinimlerini karşılayacak destek personeli ve kurumsal hizmetler sağlanmalıdır. Teknik ve idari kadrolar, program çıktılarını sağlamaya destek verecek sayı ve nitelikte olmalıdır. Ölçüt 8 Yönetim Yapısı ve Karar Alma Süreçleri 8.1. Kurumun yönetim yapısı ve bu yapının ana kuruluş içindeki yeri, öğretim faaliyetleri ve destek hizmetleriyle arasındaki ilişkiler program öğretim amaçlarına ulaşılması için uygun ve tanımlanmış olmalıdır. 8.2. Kurumun idari personeline yönelik tanımlı hizmetiçi eğitim süreçleri olmalıdır. 8.3. Öğretim sonuçlarının değerlendirilebilmesi için takip edilen strateji ve süreçler belgelendirilmelidir. Yönetim sistemine ait bu belgeler ilgili bireylere iletilmiş, anlaşılır, ulaşılabilir ve uygulanabilir olmalıdır. 8.4. Arşivler, çağdaş kayıt teknikleri kullanılarak tutulmalıdır. 8.5. Yönetim iç işleyişi denetleyecek, sorgulayacak ve düzeltebilecek yöntemleri kurmuş, çalışıyor olmalıdır. 8.6. Rektörlük, Fakülte, Bölüm ve varsa diğer alt birimler düzeyindeki tüm karar alma süreçleri programın çıktılarının gerçekleştirilmesini ve öğretim amaçlarına ulaşılmasını destekleyecek şekilde düzenlenmelidir. Ölçüt 9 Sürekli İyileştirme 9.1. Kurulan ölçme ve değerlendirme sistemlerinden elde edilen sonuçların programın sürekli iyileştirilmesine yönelik olarak kullanıldığına ilişkin kanıtlar sunulmalıdır. 9.2. Bu iyileştirme çalışmaları, başta Ölçüt 1 ve Ölçüt 2 ile ilgili alanlar olmak üzere, programın tüm gelişmeye açık yanları ile ilgili, sistematik bir biçimde toplanmış, somut verilere dayalı olmalıdır. İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 8 9 İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri Sürüm 1.0 Ölçüt 10 Programa Özgü Ölçütler 10.1. Programa özgü ölçütlerin sağlandığı kanıtlanmış olmalıdır. Tablo-2 Programa Özgü Ölçütler Ö1 Kur’an-ı Kerim bilgisine, doğru tilavet becerisine ve yeterli ezbere sahip olma Ö2 Arapça temel kaynakları okuma ve anlama yetkinliğine sahip olma Ö3 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrama ve dayandığı temelleri bilme Ö4 Kur’an ve sünnet bütünlüğünü esas alan bir yaklaşıma sahip olma Ö5 Bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahip olma Ö6 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahip olma Ö7 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirebilme yetkinliğine sahip olma Ö8 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahip olma Ö9 Kişi ve kurumlar yerine ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahip olma Ö10 Dinin temel kaynakları ve bilimsel verilere dayalı din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahip olma Ö11 Toplumun inanç, ibadet, ahlak, örf ve adetlerini İslam’ın temel kaynakları ışığında yorumlama ve toplumu aydınlatma yetkinliğine sahip olma Ö12 Dini danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahip olma Ö13 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahip olma Ö14 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahip olma

Bilgi Yönetim Sistemi
Erasmus Koordinatörlüğü
Bologna Eşgüdüm Koordinatörlüğü
Elektronik Belge Yönetim Sistemi
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
Performans Analiz Sistemi
Öğrenci E-posta Girişi
Personel E-posta Girişi
Trakya Üniversiteiler Birliği
Kalite Geliştirme Koordinatörlüğü
KLU Mezunlar Portalı
Öğrenci Bilgi Sistemi